måndag 11 maj 2009

Västerbottenbröd

Brödet har börjat sina i frysen hos Roos/Olsson på Valhallavägen så jag tänkte då får jag ändra det. Jag köpte en västerbottenost på en av våra stora matkedjor och det visade sig att den varit fryst på något sätt så man kunde inte skiva den, det blev perfekt i brödet.

Ingångstemperatur 250 sänk sedan till 220 och baka ca 30-40 min

Vatten 450 gr
Jäst 20 gr
Surdeg 100 gr
Rågsikt 350 gr
Vetemjölspecial 450 gr
Olivolja 40 gr
Vitsirap 8 gr
Salt 20 gr
Ost 300 gr

Blanda degen i 20 min ha i saltet och osten och blanda någon minut till. Låt sedan degen vila 45 min. Dela sedan brödet i tre delar och riv dom runda.



Det roliga är att min mamma köpte brödformar till mig för många år sedan, men nu var det första gången jag andvände dom.





Så här blev dom och Linda blev glad :-) Jag ska snart baka bröd helt utan jäst men jag ville dela med mig av det här lätta receptet som alla kan göra snabbt hemma man kan också strunta i surdegen om vill och ersätta med lite mer mjöl om det behövs.