fredag 2 oktober 2009

Fredagsdesserten V. 40



Denna vecka har jag gjort en härlig och enkel saffranspannacotta. jag länkar till min polare Christoffer som står för förrätt, varmrätt. Christoffer är medlem i Stockholm culinary team och är en av mina favoritkockar, vi har gjort en deal nu att han står för förrätt och varmrätt så gör jag det jag klarar av till efterrätt. Jag vill passa på att gratulera alla som gått vidare i åretskock det verkar vara stentufft i år.


Saffranspannacotta med vanilj ca 6-8 personer.

Grädde 500 gr
Socker 100 gr
Saffran 2-3 gr
Vailjstång 1/2 st
Gelantinblad 2 st

Börja med att blötlägga gelantinet i kallt vatten. Koka upp grädde, socker, saffran och vaniljen. När smeten kokar ha i gelantinet och kyl ner det hela antingen i kylen eller över ett isbad. Fyll upp i formar och låt pannacottan sätta sig i kylen.

Ni som inte har besökt min hemsida gör gärna det www.pastrydesign.se