tisdag 5 januari 2010

Min yrkeskarriär



Allting har en början så även min konditor karriär. Jag var runt tjugo år gammal och hade precis slutat jobba hos min mentor Laurent Tassel på Gourmandise. Jag skulle börja jobba på anrika Berns salonger och jag hade fått upp ögon för desserter. Jag vet inte var det var jag tyckte lockade men jag tror bara jag ville lära mig något nytt.

Det som var svårast att lära sig var det här med att ägga glass, ett tag tänkte jag det här går aldrig, men det gjorde det. Jobbet var inte så olikt mitt tidigare jobb, men service biten var ny. Jag kom i håg att jag och Nisse nästan bråkade om vem som skulle få stå i luckan. Vi kom fram till att om någon står på fredagen, så står den andra på lördagen. En annan rolig grej med det där var att när vi hade som mest att göra så ville man helst inte fråga varandra om hjälp. Vi ville visa varandra att man var snabb nog att klara det själv.

Efter ett tag så sa våran kökschef Svampen att nu får ni i uppgift att laga två desserter var och så smakar jag dom nästa veckan. Jag tyckte uppgiften var skit rolig och jag minns att det var en citronmousse och en nougatdessert som jag lagade. Svampen gillade båda så dom kom med på menyn och jag var överlycklig.

Efter det där rullade det på och vi fick forstätta komma med bidrag, Svampen såg nog hur mycket vi ville. Det stora problemet var att det lätt blev tre grupper på tallriken. För att dra ett exempel chokladbakelse, mousse och en sorbet, det funkade några gånger men jag ville utveckla det där.

Nisse hade sin Therese så dom hade delad ekonomi, eller i allafall så delade dom på räkningarna, detta gjorde att Nisse kunde äta på grymma ställen nån gång per år. Jag hade inte så mycket pengar att spendera på restauranger, så jag fick hitta andra vägar. Svampen samlade på kokböcker han hade alla dom bästa, så jag fick ofta fina tips, men dom var dock ofta för dyra för en konditor som mig.

Jag började då köpa begangnade böcker på amazon och alla jag köpte var i så gott som nyskick. En av dom första var den här Sweet seasons av Richard Leach jag bara satt där och gapade killen var grym. Desserterna i boken var inte i tre grupper utan i 23 grupper :-)

Den här boken har hjälpt mig mycket på min resa och man kan fynda bra böcker utan att man blir runerad, det gäller bara att orka leta och söka efter dom.