söndag 18 maj 2008

Bärterrine


Den här terrinen älskar jag ,har haft den på flera grejer under åren och jag tycker den är vacker. Den är lätt att göra hemma så jag bifogar receptet nedan.

Bärterrine
Hallon 400 gr
Jordgubbar 500 gr
Björnbär 500 gr
Socker 440 gr
Gelantinblad 6 st per 1000 gr vätska

Koka frysta Hallon,Jordgubbar och Björnbär i vattenbad ca 1- 2 timmar sila bort vätskan , men här är det viktigt att man låter det sakta rina av kanske i en silduk, för annars kan det finnas risk att den inte blir så klar som man vill. Sen tillsätter man 6 st gelantinblad per liter vätska. Jag brukar gjuta min terrine i ett bläck med plastfilm i botten ,men det går bra i vad som helst bara man har plast i botten så den inte fastnar. När man fyllt upp terrinen i den form man vill ha så låter man den sätta sig i frysen. När terrinen är hård kan du skära den hur du vill och låta den tina i kylen förre servering. Lycka till