onsdag 22 oktober 2008

OS i Erfurt och Silvermedaljörer

Har precis kommit hem från Os i Tyskland. Det har varit en fruktansvärt rolig resa men också väldigt jobbig, med många timmars arbete. Stockholm Culinary Team tog silver som lag. Just nu känns det lite så där, men med tanke på omständigheterna och den korta tiden jag haft så kommer jag med tiden tycka att det är bra. Magnus Johansson som är en av sveriges bästa och mest framgångsrika Konditorer var domare och dömde mina grejer. Magnus ville prata med mig efter att poängen var satta, så i 45 min fick jag höra allt som jag måste tänka på i framtiden när jag ska tävla. Det var så himla skönt att få veta domarna gillar, det här måste man visa och osv. Det var det som var svårast innan os. Jag visste inte vad domarna ville ha nu vet jag vad som krävs för att ta guld , för fler silver vill jag inte ha. Jag har massa bilder från resan men jag tänkte börja med mina fem petit fourer. Desserterna tar jag om nån dag.



Nyponlikörpralin med rabarbermousse har den även i förra inslaget



Det här är den jag gillar bäst av dom fem. Hasselnötsbavaroise med smörkola. Bilden tagen strax innan OS



Åkerbärsmousse på mördeg, hallonmarshmallows med björnbärsnougatin och nejlikor



Chokladkräm smaksatt med Kusmi Teas Princs Vlademir på chokladbotten. Jag har marmorerat chokladen med silverpulver runt om. Den här bilden är tagen precis innan OS, så sockerskruvarna har här åkt lite snet på visa så var det inte på OS :-) men det var bättre skärpa på den här bilden en den jag tog i Erfurt.



Den sista är en svartvinbärsmarmelad med kanderadtimjan. Även denna bild är tagen strax innan OS. Ljuset var lite si och så på morgonen när vi fixa bordet, så flera av bilderna har jag tagit innan OS, allt låg exakt och rakt på OS.