fredag 20 november 2009

Wd-50

Jag har haft massa att göra på jobbet och så har jag besökt italien med landslaget, så jag har inte kunnat blogga på länge. När det gäller fredagsdesserten tar den en paus i några veckor.

Nu är det dags att visa bilder från Wd-50 i New york



Små pilgrimsmusslor med vit choklad och öl.



Laxbagel med krispig creamchees. Riktigt cool, kanske inte den godaste men kul tanke.



Linda äter inte anklever så hon fick den här rätten med bläckfisk, root bear och vattenkrasse.




Anklever med betor. Riktigt grymt sätt att servera anklever på. Det här var en av den godaste rätterna denna kväll och Linda tyckte faktiskt om den.



Äggröra med avocado och en hamachi.



Kall friterad kyckling med ricotta och tabascokaviar. Den rätt fåt minus.... inte så gott.



Aborre med kål, grapefrukt och kakaonibs.



Biffconsumé med bearnaise. Grymt cool och väldigt god.



Sista varmrätten. Lamm med vitlöksromesco.



Pre-dessert. Karamell med äpple.



Dessert nummer ett. Hasselnötstarlett med kokos.



Karamelliserad brioche med smörkräm.



Vid det här laget var avsmakningsmenyn slut, men inte för oss. Jag ville ha alla desserter de hade på menyn. Linda undrade nog hur ska det här sluta? Hon var ju redan mätt......



Cheescake med saffran, ananas och lime.



Pistagekaka med honungsmelonglass.



Lakriskräm med sakesorbet och päron.



Kaffeglass med pecannötter och arganolja.



Softchoklad med pepparmintglass och svart kardemumma.



Små chokladpaket.



Kondenseradmjölkglass.

Om jag ska börja med att kommentera maten så tycker jag den var god, inte det bästa man har ätiti men väldigt roliga och coola tekniker. Jag tycker Wylie Dufresne tar matlagningen ett steg längre och han vill utvecklas och pröva nya grejer.

När det gäller desserterna så var jag jävligt taggad redan innan besöket, man hade hört att Alex Stupak redan på Alinea tiden gjorde grymma grejer. Jag hade också sätt en del bilder och det såg väldigt bra ut.

Jag tycker desserterna var väldigt bra, de bästa desserter jag ätiti på en restaurang. För första gången var jag imponerad och lycklig.

Så jag åkte hem med en massa inspiration och jag funderar mycket på vad jag kan göra för att ta mina saker ett steg längre, för det är ju det allt går ut på. Detta har resulterar i att jag nu köpt en dehydrator(torkmaskin).

Jag tycker Stupaks desserter har fått mig att tänka mer öppet, kan jag få in lite av hans tekniker i min stil så kommer jag växa mer som konditor. Jag gjorde en ny dessert innan jag åkte till usa, det kan vara den snyggast jag gjort hittils.