fredag 1 februari 2008

Bröllopstårta

Det här är en bröllopstårta jag gjorde till en vän för något år sedan. Just denna var en chokladmousse smaksatt med hallon sen var det smultronpannacotta i om jag inte minns fel. Jag tycker personligen att en sån här tårta ska vara vit med det är givetvis en smak sak. Jag brukar ha både rosor jag gör själv på och färska blommor.

Jag tänkte bifoga ett recept på chokladmousse som alla klara av att göra hemma.

Chokladmousse

Äggulor 4st
Socker 50 gr
Vatten 20 gr

Mörkchoklad 100 gr (vilken man föredrar men kakaohalten bör ligga upp mot 60 %)
Grädde 300 gr
Gelantinblad 1 st

Gör så här vispa äggulorna fluffigt. Koka sockret med vattnet till 121 grader eller tills det börjar tjockna lite får ej ta färg. Häll sedan sockerlösningen försiktig på dom uppvispade gulorna denna metod kallas för Pattabomb.Man vispar äggulorna med sockerlösningen tills den blir sval. Smält gelantinet och blanda det i äggblandningen, gör gärna det med en slickepott. Smält chokladen i micron så den blir helt klumpfri ca 55 grader. Blanda i chokladen i äggblandningen rör ordentligt så det ej blir klumpigt. Sist i med den lätt vispade grädden fyll upp i form eller glass. Låt stå i kyl några timmar sen är det bara att äta.