onsdag 30 januari 2008

The Fat Duck

Jag var i London den här helgen och åt på fyra stjärnkrogar. Den första jag åt på var Petrus en två stjärnig Gordon Ramsey krog. Den var väldigt klassisk fransk , bra mat men utan att sticka ut. Desserterna var ett skämt man trodde man kommit till ett skitställe på hörnet. Sen var det en enstjärnig som heter Hakkasan .Kinesiskmat med goda dumplings. Sen åt jag på en annan Ramsey krog Mase modern asiatisk med fransk inslag också en stjärna riktigt kul upplägg med små rätter ,men servisen satt i skiten tyvärr med alla olika val folk kunde göra så servicen var ojämn.
Sen slutligen åt jag på The Fat Duck tre stjärnor och helt otrolig.Här vill jag tillägga efter klagomål att The Fat Duck Ligger inte i London utan 40 min utan för i Bray. Så jag inte gör någon ledsen. Man kan boka bord två månader i förväg men det blir fullt direkt. Vi ringde dagen efter två månader, då skratta dom lite och sa det kunde du boka i går. I allafall jag fick bord förra veckan via ett avbokatbord så det får jag tacka högre makter för. Jag och min kollega Nisse tog avsmakningsmeny det var cirka 20 rätter.


Jag har valt att nämna tre rätter. Den första jag vill skriva om är en rätt som inleds med att det kommer in en en låda med mossa på och där på ligger ett klistermärke som man lägger på tungan , och det smakar granskott sen häller dom en lösning på mossan så det börjar ryka det ser man på bilden så det ska lukta skog och det gjorde det verkligen. Sen var det tillbehör man fick till den här rätten en tryffeltoast och en kopp med Langoustinekräm och ankleverparfait.
Det andra jag vill ha med är den coolaste rätten och den heter Sound of the sea och det var just så. Man får en tallrik som ser ut som en strand med ostron ,sjöborre,pilgrimsmussla mm på så till det får du ett snäckskal med en Ipod i, så lyssnar du på sjöljud när du äter den helt otroligt. Det var som att få en kallsup.
Det sista jag vill nämna är en ägg och baconglass som görs vid bordet med hjälp av ett nitroblock så det kyles ner väldigt fort och serveras på en smörtoast helt otroligt gott.
Den här middagen är en av dom största stunder jag upplevt, och det är något jag sent kommer glömma. Helt underbart god mat ett grym skådespel och klanderfri service jag bara ler när jag tänker tillbaka på det.