måndag 17 november 2008

Albatryffeln är här




Som jag tidigare nämnde så är den vita Albatryffeln här. "Det vita guldet" som tryffeln även kallas ligger runt 45-48000 kr/kg i år. Det var tydligen inget bra tryffel år i år. Detta har inneburit att det finns lite tryffel på marknaden, och ett väldigt högt pris.

Vi har nu en avsmakningsmeny med 9 rätter där merparten av rätterna är med Albatryffeln, riktigt trevligt och så underbart gott.

Ska jag prata om desserten så har jag gjort en terrine på annanas som är marinerad i Albatryffel. Sen är det en bakad liten kaka på mandelmassa. Ovanpå kakan har jag en tunn gelé på Pedro Ximénez. Samt slutligen en glass med Citrongräs .Sen är det lite hyvlad Albatryffel runt om. Jag blev väldigt nöjd med resultatet, och det är alltid kul att få göra lite annorlunda saker.