tisdag 10 november 2009

Jean Geroges



Det första besöket jag ska rapotera från är den trestjärniga krogen Jean Georges.



Problemet när man äter så många rätter som jag har gjort är att man inte kan komma i håg alla. Vad jag minns av den här amisen var att det var en lökconsume i glaset med en liten ravioli i, sen hade vi en liten snapper och en friterad ostkroket.



Första rätten var en äggtoast med kaviar riktigt god.



Nästa rätt var en Hamachi Sashimi med sherryvinegrette också super god.



Sen fick vi en majsrisotto med basilika helt okej tyckte vi.



Här fick vi en havsaborre med med en blåkongokräm.



Nästa rätt fick vi en hummer och till den en ljummen sallad med icewine.



Helt klart den sämsta varmrätten rådjur med en mögelostkräm, det passade inte alls i hop tycker jag.



Desserten var en variation på äpple den gjorde inte mig glad. I konditoriet på Jean Gerorges arbetar 15 st personer, då har man förvisso flera restauranger i byggdnaden men jag tycker ändå man ska kunna leverera bättre grejer en så här, det är en trestjärnig krog for god sake. Jag såg en annan dessert med choklad den var uppbyggd på samma sätt som denna, fyra olika grejer i varsin ruta så fantasilöst och b.



Till kaffet fick vi några tråkiga praliner och marmelad.

Jag trodde innan att Jean Georges skulle vara sjukt klassiskt med brutal service, jag hade fel. Servicen var verkligen inte bra, vi fick vänta minst 10 min innan vi fick en fråga om vi ville börja med något att dricka. Sen får man lägga på 10-15 min innan vi fick beställa mat.

Jag tycker faktiskt maten smakade över förväntan men det ser inte snyggt ut på tallrikarna. Man ska kunna förvänta sig mer på en tre stjärniga krog och den här är väldigt omtalad dessutom. Servicen som sagt under all kritik, men vi var verkligen inte ledsna när vi gick hem i New york natten för det smakade trots allt bra.