lördag 14 mars 2009

Fredagsdesserten V.11



Denna vecka kommer fredagsdesserten i lite senaste laget, men jag har haft fullt upp så jag har inte hunnit förrens nu. I morgon har jag ett roligt bröllop på 90 personer så fina bilder på tårtan kommer inom kort.

När det kommer till dagens dessert Hjortronsmulpaj så har jag hållit mig väldigt enkelt, men det är ju det som är grejen med fredagsdesserten.
Det går att variera sig hur man vill och andvända vilka bär man vill.

Det man behöver är frysta hjortron som man blandar upp med citron, socker och vanilj precis så söt eller syrligt som man själv vill ha det, man kan rå röra alltihop eller koka i hop det om man så vill,det finns inga rätt eller fel.

Sen har vi lite smulor ovanpå receptet kommer nedan

Smulor 180 grader

Smör 100 gr
Socker 100 gr
Mjöl 130 gr
Salt 2 gr

Blanda i hop alltsammans och grädde på en plåt i tio minuter, när smulorna svalnat lägg dom på dina hjortron som du placerat i en form, baka sedan pajen ca tio minuter på ca 170 grader. Servera gärna vaniljsås eller vaniljglass till det blir super gott.