fredag 17 april 2009

Fredagsdesserten V.16



Jag börjar få vårkänslor och jag har börjat se fram i mot stora saker som händer i mitt konditorliv framöver, mer om det om några veckor. Denna vecka har jag valt att göra något underbart gott och vårigt till er med rabarber, hoppas ni gillar det som jag gör.

Rabarberkompott

Rabarber 500 gr
Socker 100 gr
Vaniljstång 1 st
Citronsaft 50 gr

Skiva rabarbern i små bitar och koka alltsammans tills rabarbern blir Al dente.

Havreströssel

Socker 1 dl
Osaltatsmör 65 gr
Mjöl 1 dl
Havregryn 1 dl
Kanel 1 msk

Blanda alltsammans i en bunke. Fyll sedan upp rabarberkompotten i en form och ha havreströsslet på. Baka dem på 175 grader till de får fin färg. Här kan man också baka strösslet för sig på en plåt och ha dom på kompotten efteråt. Om man vill äta Kompotten kall går det också jätte bra. Jag har valt att ha lite glass på toppen,det passar utmärkt.

Det här är den godaste fredagsdesserten jag gjort hittlis, jag bara log när jag åt den i dag.

Sen vill jag passa på att tacka, alla er underbara läsare för dem fina mailen jag fått, i samband med boktävlingen, det värmer verkligen. Vinnaren drar jag i morgon kväll.