söndag 13 december 2009

Nobelmiddag på Slottet



Varje år dagen efter nobeldagen så är det middag på slottet för pristagare och kungligheter.



Det är ca 160 personer på middagen och alla sitter vid ett långbord. Där det är som vackrast vid mitten av bordet sitter våran kungafamilj Bernadotte.



En rolig detalj är saltkaren som står på mitten av bordet, tänk att ha sådana hemma på köksbordet.



Björn är en jäkel på att steka havsabborre.



Förätten var en soppa på jordärtskocka med vit alba tryffel.



Stefano och Ludde höll i gång i köket.



Nu kanske många tänker varför visar han inte hur havsabborren och rådjuret såg ut? Det är för när köket börjar hålla på med varmrätten börjar jag fixa med desserten. Oftast är det två varmrätter, en fisk och en kötträtt och dom serveras alltid på fat.



Jag tycker det ser lite coolt ut när så många desserter ligger brevid varandra. Denna kväll så bjöd jag på svartvinbärsmousse rullad i torkade svartvinbär, salmbärsmarmelad och åkerbärssorbet.



För andra veckan i rad fick min lärling Sanna följa med och hjälpa mig med desserterna.

Jag har gjort middagar på slottet i fyra år nu med Stefano och jag tycker det är väldigt ärorikt och roligt.