torsdag 25 februari 2010

Goda vänners lag



I måndags var jag och några vänner och åt på Pontus! första rätten var den bästa tyckte vi. Citronsyltad kronärtskocka och kronärtskockscrème med halstrad pilgrimsmussla, tomatgelé, brödsmulor och liten ostronsoppa. Jag tycker att Daniel Räms håller stjänklass på flera av rätterna i sitt kök sen är han dessutom en kul och trevlig kille.



Rätt nummer två var en kalvsylta på tunga och kind med picklad rödbeta, kalvbräss meuniere, körvelmajonnäs och tryfferad kalvbuljong. Min bild är innan kalvbuljongen hälldes på.



Tredje rätten var en Kungsflundra med smörstekt surdegsbröd, krämigt ägg, spenat- och sveciasallad och hollandaisestuvade örtqueneller.



Fjärde rätten var en chilibakad rygg och färserad fot på Ibericogris med stekt shiitakesvamp, picklad kålrot och kålrotscrème.



Från vänster min svåger Eric sen har vi min gode vän Nisse passionerad kock från Umeå min älskade Linda och jag själv.



Calle Klockare fixade en härlig pre-dessert till oss.



Desserten var en Vit choklad- och äppelskum med Ingrid Marie-äppelkaka, äppelyoghurtglass och honungskrasse.

Pontus! har blivit lite av mitt stamställe genom att Linda arbetar där, jag tycker all personal är mycket kunnig och trevlig.