söndag 28 februari 2010

Lejontornet

I går var jag och min kompis Nisse och åt på Lejontornet det vara första gången för oss båda. Daniel Crespi är restaurangchef och hade hand om oss under kvällen, vilken kille säger jag rolig, trevlig och sjukt påläst.




Vi började med att ta ett glas champagne nere i den fina vinkällaren.



Brödserveringen var grymt fin och roligt med lite tilltugg på som man kunde doppa i majo.



Gravad och rökt isländsk hälleflundra med råa löktravsräkor tempererade i brynt smör samt pepparrotsis.



Smögenostron ljummade i ostronsmörsås på sagogryn med råstekta blåmusslor, rökt Kalixlöjrom, bräserad purjolök och hårt rostad Sörmlandsmalt .



Havskräfta från Bohus Björkö med bakad griskind, klar buljong samt variation på kål .



Tryffelspäckad entrecôte i crepinette bakad på enträ, smörstekt bräss, äppelglaserad tunga, lättsmörad kalvsky och lökar fyllda med tryffelbakad kalvmärg. Jag tog bilden innan skyn hälldes på tallriken.



Boltjärn Blå fårost med grön- och blåmögel från Strömmens mejeri i Medelpad. Serveras med älgörtsinkokta rödbetor och mjölksyrad bivaxkaka.



Sorbet på morot från Norrtälje med kärnmjölksskum och kryddkaka.



Glass smaksatt med cikoria från Stenshuvud, kaffe/hallonparfait, karamelliserad hasselnötskräm, sultanrussin marinerade i punsch, punschgelé samt fruktbrödskrisp.

Jag tycker menyn började väldigt bra men det blev bara bättre och bättre för varje rätt. Lejontornet känns lite bortglömt och jag fattar inte varför och bara en liten nominering i White guide som ekokrog. Gustav Otterberg och hans kök gör verkligen snygg och god mat som alla borde testa. Sen är Crepsi en av sveriges skönaste restaurangprofiler tycker jag. Det gör Lejontornet till en av sveriges bästa restauranger enligt mig.