fredag 6 mars 2009

Fredagsdesserten V.10




Då var det fredag igen i dag har jag bakat en smarrig Pekanötspaj

Mördeg 180 grader 5 min

Mjöl 240 gr
Socker 120 gr
Smör 120 gr
Bakpulver 2,5 gr
Ägg 1 st

Blanda mjöl,socker, kalltsmör och bakpulver så det får sand konsistens ha därefter i ägget. Blanda degen tills den går i hop känns degen kladdig kan man ha i lite mer mjöl. Låt den sedan vila så den blir kall kavla sen ut den i en pajform. Förbaka sedan mördegs skalet i ca 5 min fyll sedan i pekanfyllningen.

Pekannötsfyllningen 170 grader ca 30 min

Ljussirap 210 gr
Farinsocker 80 gr
Ägg 2 st
Äggulor 10 gr
Smältsmör 30 gr
Pekannötter 200 gr

Vispa ägg, äggula farinsocker och sirap ha försiktigt i det smälta smöret avsluta med nötterna. Fyll sedan upp i pajskalet som då är förbakat, baka sedan fyllning tills smeten stannar.
Jag brukar skaka på ugnen så jag ser om smeten är fast och inte guppar. Man kan också behöva sänka värmen på ungnen om man ser att det tar för mycket färg. Den här pajen är så himla god och passar perfekt till både glass och vaniljsås.