fredag 7 mars 2008

Mangochibust



Mangochibust hade den här på avsmakningsmeny för mer än ett år sedan kom i håg att när jag läste om den i White Guide så kom dom mest i håg att jag hade en mini cocosnöt på. Chibust är en form av kräm eller mousse som man kokar med maizena och plandar med maräng och grädde. Jag rullade min i mangogelé sen hade jag Tom kai gai gele i den (det vita som sticker upp). Till det här servade jag en sorbet på lime, ananas, cocos och lite rom helt otroligt god. Sen har jag friterade nudlar på också. Men det White Guide minns från denna som sagt är mini cocosnöten som jag köpte in, när man läser sånt blir man inte jätte glad. Jag bifogar receptet här


Mangopuré 150 gr
Äggula 60 gr
Socker 20 gr
Maizena 8 gr
Koka dessa fyra i ca 2-3 min så det tjocknar i med gelantinet

Gelantinblad 1 st blad

Äggvita 75 gr vispa en enkel maräng med dessa.
Socker 35 gr
blanda marängen med krämen sist grädden fyll upp i glas in i kylen.
Grädde 75 gr