måndag 21 april 2008

Budapestbakelse


Jag hade tänkt att lägga upp något så enkelt som Budapestbakelse. Jag personligen tycker att det här är lite kul fast det är inget jag gör normalt. Den här sålde jätte bra när jag hade det som Veckans Dessert i bakfickan så jag tror många gillar det . Här kommer receptet.

Äggvita 500 gr
Socker 850 gr
Finrivna Hasselnötter 425 gr
Maizena 75 gr

Vispa maräng på äggvitan och sockret , när det blivit hårt tillsätt maizenan och dom rivna nötterna med en slickepott. Spritsa ut smeten på smörpapper i tunna linjer . Bakas 160 grader 20 minuter. Stryck tunt med grädde på den sidan som låg mot pappret i ugnen alltså den fula sidan som ska vara inåt, när man sen ska rulla i hop bakelsen . Jag ersatte mandarinerna med jordgubbar jag tyckte det blev trevligare. Rulla i hop baklesen . Sprits choklad uppe på rullen ha kakao och florsocker på toppen. Spritsa en grädd rosette uppe på , dekorera med en jordgubbe och skär ut bakelser. Lycka till