måndag 28 april 2008

Tiramisú

Jag hade den stora äran att göra lite Tiramisú förra veckan, då slog det mig att det är så lätt att alla klarar det hemma. Så det jag gjorde var att jag dokumentera allt när jag gjorde Tiramisún.

Ägg 4 st
Socker 280 gr

Vispa äggen fluffigt och koka sockret med lite vatten, men inte för mycket vatten, bara så det löser sig och blir trögflyttande ca 121 grader. Sockret får inte ta färg. Häll sockerlagen över dom uppvispade äggen.

Masacarpone ost 500 gr
Grädde 500 gr
Vaniljstång 1 st
Marsala vin om man vill ha det eller Amaretto 2 msk

Vispa osten,grädden och den urskrapade vaniljen lätt,men det får inte bli för hårt. Blanda i vinet i gräddblandningen. När äggblandningen blivit sval så blandar man i ostblandningen i den. Man kan behöva vispa lätt så det blir klumpfritt.

Det som återstår nu är en kaffeblandning som man kan doppa Savoiardikexen i. Kexen kan man köpa på välsorterade livsmedelsaffärer. Jag brukar ha kaffe, sockerlag, ammaretto eller marsala
i min lag men där väljer man själv hur starkt man vill ha kaffesmaken. Sen det man gör är att dränka kexen i kaffelagen.




Jag valde göra min i glas det går jätte bra i form också, jag lägger ett lager kex i botten



Sen fyller jag smet ovanpå första kex lagret



Sen har jag ett kexlager till och fyller upp smet igen. Jag valde att ha en jordgubbe på toppen, där gör man precis som man vill. Lycka till allihop det här klarar alla.