fredag 3 april 2009

Fredagsdesserten V.14



Jag vill börja med att säga att i aftonbladets bilaga i morgon lagar jag lätta desserter, köp den gärna.

Denna vecka har jag hållit mig väldigt enkelt. Börja med att krossa en kaka eller liknande, jag själv har tagit vanlig mördeg. Lägg smulorna i botten av ett glas. Sen ska vi koka en Limekräm.

Limekräm

Ägg 2 st
Socker 170 gr
Citronjuice 30 gr
Limejuice 60 gr
Limezest 2 st

Sjud alla dom är ingridienserna under kraftig vispning till första bubblan ca 83 grader, passera genom en sil, ha i det halva gelantinbladet och mixa slutligen i smöret.

Smör 85 gr
Gelantinblad 0,5 st

Fyll krämen när den svalnat i glaset på smulorna, stoppa sedan glaset i kylen.


Italiensk maräng

Äggvita 100 gr
Socker 200 gr
Vatten 50 gr

Koka socker med vattnet till 120-125-grader. Börja vispa när sockerlagen är 110-115 grader. Häll ner den kokande sockerlagen i en stråle i den vispade vitan (låt den gå på lägsta växeln när ni häller ner sockerlagen). Vispa snabbt i någon minut och låt den sedan gå på låg växel tills den blir kall. Den går även att frysa om man vill ha den vid ett senare tillfälle.

Nu kanske vissa undra varför gör man inte bara en vanlig maräng, då säger jag så här, en vanlig maräng är inte i närheten av att vara lika krämig och härlig som en denna. Spritsa marängen på limekrämen som då har stelnat i kylen, avsluta med att bränna lite på marängen med en brännare.