fredag 24 april 2009

Fredagsdesserten V.17




Jag har varit skit dålig på att uppdatera men jag har verkligen haft häcken full.
Jag har gjort skit simpla macarons som alla klarar av att göra hemma.

Chokladmacarons 150 grader ca 12 min

Äggvita 100 gr
Socker 25 gr
Citronjuice 1/2 tsk

Vispa dessa till en fin maräng.

Mandelmjöl 125 gr
Florsocker 225 gr
Kakao 15 gr

Sikta dom torra grejerna blanda det sedan försiktigt med marängen.

Spritsa upp macaronsen på en plåt och låt dom vila i rumstemperatur ca 45 min.

Jag har spritsa en chokladkräm i mitten av macaronsen receptet på den kommer nedan.

Mjölkchokladkräm

Mjölk 100 gr
Grädde 100 gr

Äggula 40 gr
Socker 20 gr

Gelantin 1/4 blad

Mjölkchoklad 160 gr

Koka mjölk och grädde, blanda äggula och socker. När det kokar så blandar du alla fyra ingidienserna och sjuder dom till 83 grader, ha i gelantinet och sila smeten över mjölkchokladen, blanda om med en slickepott. Stoppa in krämen i kylen och låt stelna, sen blir den toppen att spritsa och ha till alla möjliga saker.