torsdag 29 oktober 2009

Pontus!



I går tog vi med oss våra vänner Sandra och Johan till Lindas arbetsplats Pontus! Vi valde alla att äta avsmakningsmenyn Pontus väljer.



Första rätten var den absolut bästa, en jordärtskocksoppa med krabbsmör och tartar på hummer, gurka och persika. På bilden har inte soppan hällts på än, tyckte den såg finare ut innan.



Rätt nummer två, rostad kålrot med brynt smör, rökt sidfläsk, svart trumpetsvamp och kycklingterrin, jag tycker den var trevligt presenterat och jätte god.



Första varmrätten var en Sotad sejrygg au torchon med vit böncrème och sjökorall, räkor och bläckfisk i chorizobuljong. Denna rätt föll mig minst i smaken, men så är det alltid när man äter flera rätter, vissa gillar man mer andra mindre.



Kötträtten var en rådjursstek med svampcrème och polentaflarn. Den serverades med viltgryta på kryddiga rådjursköttbullar. Riktigt härlig och god rätt, gillade verkligen den härliga färgen på tranbärssåsen.



Denna kväll var det även Johans 29-års dag, grattis igen till dig!



Kvällens dessert var en fattig riddare med hjortronbavarois, havtornskola, vaniljkräm och färska hallon. Desserten var ny för kvällen och jag tycker den var riktigt trevlig.

Jag gillar verkligen Pontus det är ett härligt ställe, trevlig personal, bra service och framför allt god mat. Köksmästare Daniel Räms är även klar för final i årets kock, lycka till säger jag till dig. Jag tycker dom som inte besökt Pontus ska göra det nu.