torsdag 17 januari 2008

Créme Brulée

Har är jag i fullgång med att tempurera choklad till min snickers dessert. Den finns på bild längre ner på sidan. Tänkte bifoga ett recept i dag på Créme Brulée det kan alla göra hemma och det är super gott.

Det man behöver är
Mjölk 200 gr
Grädde 400 gr
Vaniljstång 1 st

Äggula 150 gr
Socker 120 gr

Vaniljstängerna delas på mitten och skrapas ur men sen slänger man i allt när man ska koka det för mycket av smaken sitter i skalet. Så koka vaniljen med mjölken och grädden. Har man bråttom silar man bort dom på engång när det har kokat, men gör man smeten tex dagen innan middagen kan man låta dom ligga och dra i över natten. När gräddblandningen svalnat blandar du det med äggulorna och sockret detta görs så fort det har svalnat inte dagen efter. Glöm inte att sila smeten innan du fyller upp dom i formar och bakar dom. Bakas i 95 grader, baktiden varierar beroende på hur stor formen är men mellan 45 min och 75 min. Detta är svårt att säga jag brukar skaka plåten i ugnen för att se att den har satt sig (alltså att den inte darrar längre.) Den serveras kall och innan man äter den lägger man ett tunt lagar med socker ( helst råsocker ) uppe på och så bränner man av det med en brännare.