fredag 12 december 2008

Nobelpristagarna på Kungliga slottet

Varje år dagen efter Nobelfesten så är det middag på slottet . Det brukar vara runt 150 gäster. Det är pristagare och andra fina människor.



Så här ser långbordet ut där alla gäster sitter. Linnéduken är om det var från 1700 talet eller om det var 1800 talet. Det tar tre veckor att tvätta och mangla den för att den ska vara perfekt till middagarna på slottet.



Det är stora underbara silverpjäser på borden, och i vissa av dom har man blommor. Dom är en gåva från Brasilien för mycket länge sedan. Om ni tittar noga så framför blomman så är det en ur våran kungafamiljsplats. Det kan man se för deras servetter är vikta på ett annorlunda sätt. Även dom tar tre dagar att vika.



På slottet har vi alltid en förrätt. En fiskrätt och en kötträtt och så dessert givetvis.



Här står Van och halstrar Pilgrimsmusslor till förrätten.



Det är alltid raka snygga led innan dom vandrar in till gästerna.



Dagens dessert var min chokladkola. Det börjar bli något av min paradrätt.



Efter varje måltid brukar kungens Butler Tony komma och berätta vad gästerna tyckte om middagen. Det är oftast väldigt kul för han och Erich Schaumburger brukar alltid skojbråka med varandra. Dom har haft ett par kungamiddagar i hop så dom känner varandra väl. Det är alltid en ära och roligt att laga middagar på slottet. Jag känner mig lite stolt att det är mina verk dom äter varje gång. Jag får en meny och en bordsplacerings varje gång. Jag tror jag kommer sitta om 30 år och titta igenom dom och minnas min tid som ungkonditor på Stockholmsslott.