fredag 13 februari 2009

Fredagsdesserten V.7



Hej igen mina kära läsare, det är dags för enu en episod av fredadsdesserten. Jag hoppas verkligen ni gör dem här grejerna jag skapar till er, dom är till för er glöm inte det.

Det är alla hjärtans dag i morgon och då kanske man inte har så mycket tid att stå med en dessert, så jag har en superlätt chokladmousse som ni alla hinner göra.

Chokladmousse "Old Style"

Ägg 1 st
Äggula 60 gr
Socker 40 gr

Vipsa dem här fluffigt. När äggen sen är fluffiga så vänder man i gelantinet som man har smält.

Gelantinblad 1 st

När gelantinet är i har man i första delen av den mörkachokladen som ska vara varm ca 50 grader, sen vänder man i cognacen försiktigt (man kan också strunta i den helt om man vill eller ta lite kaffe i stället) när man rört ut den klump fritt, har man i andra delen av mörkachokladen som ska vara finhackad. Det ska alltså vara små bittar av choklad i moussen.

Mörkchoklad (helst Valrhona) 100 gr
Cognac 5 gr
Mörkchoklad finhackad 100 gr

Grädde lättvispad 400 gr

Avsluta med att vända i den lättvispade grädden fyll upp i glass och kyl. Jag vill önska alla en mysig Alla hjärtans dag, och ta hand om varandra nu så hörs vi snart igen.