fredag 27 februari 2009

Fredagsdesserten V.9



Den här veckan har jag gjort en Chokladbrulé, super gott och super enkelt.

Chokladbrulé ca 6 st

Grädde 450 gr
Mjölk 150 gr

Koka dessa två och häll över chokladen

Mörk Choklad helst Valrhona 60 gr

Rör sedan så pass mycket att choklad löser sig

Äggula 150 gr
Socker 100 gr

Blanda sedan choklasmeten med äggulor och sockret som man lätt har rört i hop innan.

Låt smeten svalna och baka sedan i formar på 90-95 grader i ca 45 min, tiden beror helt på i vilken form man bakar har man en större form kan det ta upp mot en timme och har man en mindre kan det ta mindre tid en 45 min. Jag brukar skaka lite på ugnsluckan så jag ser om smeten rör sig eller har stannat.

När Brulén är färdigbakad så ska den svalna, innan servering har man på lite råsocker så bränner man av brulén så den får ett härligt gyllenbrunt täcke.